ZaKierownica.com.pl

Transport ciężarowy i spedycja TIR – Blog

Ze względu na rosnącą potrzebę dostosowywania modeli transportowych do indywidualnych potrzeb klienta powstały różne jego modele. Jedną z najpopularniejszych form przewozu jest transport całopojazdowy, czy inaczej FTL (Full Truck Load), która opiera się na założeniu, że ładunek zajmuje całą powierzchnię pojazdu. Dodatkowo powierzchnia ładunkowa w tym modelu rezerwowana jest przez jednego klienta.

Czym charakteryzuje się transport FTL?

Mówiąc o transporcie FTL mamy na myśli model przewozu, w którym cały ładunek pochodzi od jednego nadawcy. Sytuacją idealną dla klienta jest przewóz towarów i dóbr, które zajmują całą powierzchnię ładunkową. W praktyce jednak często dochodzi do sytuacji, w której pojazd nie jest załadowany do maksymalnego limitu. W transporcie FTL w przeciwieństwie do transportu drobnicowego, przestrzeni ładunkowej nie dzieli się na wielu dostawców.

Kolejnym istotnym elementem, który charakteryzuje transport całopojazdowy, jest fakt, że przesył odbywa się bezpośrednio od nadawcy do odbiorcy. Wpływa to na uproszczenie całego procesu logistycznego, co jest konieczne w sytuacji, gdy przewozimy towary, które np. źle znoszą długi przewóz. W takim przypadku przesył jest szybki i nie uwzględnia zbędnych punktów pośrednich.

W przypadku transportu FTL najczęściej wykorzystywanymi metodami pakowania towarów i dóbr są skrzynie, palety oraz kartonowe kontenery. Zależnie od indywidualnych potrzeb klienta i specyfiki ładunku w transporcie całopojazdowym korzysta się z różnych środków transportu. Do najpopularniejszych z nich należą ciągniki z naczepą w formie plandeki, chłodnie i platformy odkryte.

Kiedy transport FTL jest najbardziej optymalną opcją?

Transport FTL będzie szczególnie przydatny w sytuacjach, gdy klientowi zależy na czasie. W przypadku transportu całopojazdowego ładunek przewożony jest bezpośrednio od nadawcy do odbiorcy. Czas jest szczególnie istotny w przewozie artykułów spożywczych, które w zbyt długiej podróży mogłyby ulec zepsuciu lub wpłynęłoby to na ich jakość.

Transport całopojazdowy jest również optymalnym rozwiązaniem dla klientów, którzy potrzebują dużej powierzchni przewozowej. Sprawdza się on w przypadku, gdy ładunek jest pokaźnych rozmiarów i zajmuje znaczącą lub całą część pojazdu. Ten model transportu to również dobra opcja, gdy waga ładunku sprawia, że inna forma przewozu byłaby nieopłacalna.

Ze względu na fakt, że transport całopojazdowy nie zakłada punktów pośrednich, w których miałoby miejsce przeładowanie towaru, jest on również dobrym rozwiązaniem, gdy towar mógłby ulec uszkodzeniu podczas takiej operacji. Logistyka całego procesu w transporcie FTL jest maksymalnie uproszczona, co jest szczególnie korzystne w przewozie materiałów wrażliwych.

Jak dokonuje się wyceny transportu całopojazdowego?

Jednym z czynników, który wpływa na koszt transportu całopojazdowego jest rodzaj samego ładunku. Determinuje to bowiem typ konkretnego środka transportu. W przypadku towarów spożywczych konieczne może być wynajęcie chłodni. To, czym przewozić ładunek zależy też od tego, czy jest to towar niebezpieczny, czy ładunek konwencjonalny.

Kolejną rzeczą, która jest istotna przy wycenie procesu transportu, jest wybór trasy i dostępność łatwych do pokonania szlaków. Bywają sytuacje, w których ze względu na niedostępność miejsca docelowego konieczny jest dodatkowy sprzęt do rozładunku.

Warto mieć na względzie również fakt, że ostateczny koszt transportu FTL determinuje również to, czy ma to być przesyłka standardowa, czy ekspresowa. Z oczywistych względów opcja, w której chcemy by towar dotarł szybciej, będzie droższa.

Model transportu całopojazdowego pozwala w dużej mierze dostosować cały proces przesyłu do potrzeb klienta. Sprawdza się on przede wszystkim w sytuacjach, gdy towar wymaga szybkiej dostawy lub gdy ładunek zajmuje dużo miejsca.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *