ZaKierownica.com.pl

Transport ciężarowy i spedycja TIR – Blog

Transport samochodowy to dynamicznie rozwijającą się gałąź gospodarki. Decyduje on o rozwoju handlu, polityce eksportowej i importowej, turystyce, budownictwie oraz rolnictwie. Różnorodność przewożonych towarów, determinuje do powstawania wyspecjalizowanych branż w dziedzinie komunikacji. Pojazdy zaprojektowane są w taki sposób, aby uwzględnić rodzaj transportowanych materiałów oraz łatwość załadunków i rozładunków.

Firanka – naczepa do zadań specjalnych

 W zależności od przewożonych surowców samochody ciężarowe różnią się pod względem wielkości i rodzaju naczep, mocy silników, wagą i ogólnymi gabarytami. Tak powstały naczepy typu chłodnia, furgon, platforma oraz firanka zwana tautlinerem lub kurtyną.

Tautlinery to wyspecjalizowane naczepy służące do przewozu produktów wielkogabarytowych, o duże kubaturze, dlatego znajdują szerokie zastosowanie w  branży budowlanej, motoryzacyjnej, a nawet spożywczej. Transportują duże części samochodowe, długie rury, konstrukcje stalowe, maszyny, sprzęt agd oraz towary żywnościowe niewymagające warunków chłodniczych. Ich potoczna nazwa wywodzi się od sposobu otwierania obszaru ładunkowego, który polega na przesunięciu plandeki na specjalnej prowadnicy. Czynność ta może kojarzyć się ze zsuwaniem firanki, czy zasłony.

Konstrukcja dostosowana do potrzeb

Tautlainery zbudowane są w taki sposób, aby ułatwić transport i logistykę wymagających rozmiarowo surowców. Ich rama wykonana jest z wytrzymałej stali, dwukrotnie śrutowanej, aby znosiła występujący nacisk i przeciążenia. Dodatkowo pomalowana jest lakierem poliuretanowym, który wzmacnia odporność na warunki atmosferyczne i ścieranie. Ze względu na szkieletową budowę oraz możliwość przesuwania plandeki w dowolnym kierunku, zapewniony jest wielostronny dostęp do ładunku. Można go przemieszczać poprzez ściany boczne, tył, a nawet dach. Dowolność manewrów pod strefą logistyczno-magazynową znacznie ułatwia pracę kierowcy.

Projekt naczepy kurtynowej musi brać pod uwagę również obciążenia podłogi, dlatego jest ona wykonana z wytrzymałego materiału, znoszącego wielotonowy nacisk oraz wjazd załadowanych wózków widłowych. Szczególnie wzmocniona jest również  burta czołowa, która ma zapewnić bezpieczeństwo kierowcy w razie nagłego hamowania lub ostrego zjazdu w dół.

Bezpieczeństwo w naczepach firankowych

Ze względu na to, że taulinery mają budowę szkieletową i ładunek mógłby się  przemieszczać pomiędzy pustymi przestrzeniami w niekontrolowany sposób, należy go wcześniej odpowiednio zabezpieczyć. W tym celu stosuje się kilka profesjonalnych rozwiązań. Do najczęściej wykorzystywanych należą pasy transportowe spinające towar, łańcuchy mocowane, napinacze, plastikowe kliny oraz kątowniki, gumowe antypoślizgowe maty oraz stopbary, czyli tylne, aluminiowe deski rozporowe, uniemożliwiające przesuwanie w linii poziomej. Dodatkowo boki naczepy wzmacniane są łatami burtowymi oraz stalowymi kłonicami, ustawianymi pionowo.

Sama budowa plandeki w naczepach firankowych odpowiada wysokim standardom bezpieczeństwa. Jest ona wykonana z materiału, w którym dodatkowo mieszczą się solidne, metalowe siatki, zapewniające wytrzymałość.

Tautlinery przyszłością transportu

Olbrzymia globalizacja gospodarki oraz rozwój handlu międzynarodowego sprawiły, że transport produktów stał się priorytetem. Dzisiaj liczy się szybkość, terminowość, wydajność oraz efektywność dostaw. Dlatego tak znaczący stał transport ciężarowy z zastosowaniem naczep firankowych, który umożliwia transfer różnorakich dóbr praktycznie w dowolne miejsce i nie jest on ograniczony infrastrukturą kolejową lub rzeczną.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *